Проведено семінар-практикум учителів-філологів

28.11.2019

 

 

КОЛИ ТИ ЩОСЬ ДОБРЕ УМІЄШ, НЕ СОРОМСЯ НАВЧИТИ ЦЬОМУ ІНШИХ!
Напередодні Міжнародного Дня рідної мови 21 листопада 2019 року на базі Голопристанської спеціалізованої школи було проведено семінар-практикум учителів-філологів «Формування ключових та предметних компетентностей учнів на уроках української мови і літератури шляхом використання інноваційних технологій в умовах Нової української школи».
З вітальним словом до вчителів-філологів звернулася директор школи Наталія Негра, побажала плідної і творчої роботи. Заступник директора з методичної роботи Лідія Чуприна вручила всім присутнім яскраво оформлену програму, з якої гості дізналися не тільки про хід семінару (практичний і теоретичний блоки), а ще мали можливість розглянути оригінальні закладки з українським орнаментом, що містили QR-коди з додатковою інформацією.
Приємним сюрпризом на семінарі для вчителів була зустріч із письменником Олегом Олексюком, який відкрив творче зібрання Літературної кав’ярні «У пошуках літературного слова» та ознайомив присутніх зі своїми новими поетичними виданнями.
За вікном цього дня було холодно, рвучкий вітер бешкетував на вулиці, але педагоги не зважали на те, бо атмосферний інтер’єр у затишній класній кімнаті уявно переніс їх до Львівської ратуші, де вони поринули в аромат кави та шоколаду, насолоджувалися виступом талановитої письменниці – учителя української мови і літератури Ольги Чабанової. З творчістю цієї яскравої та життєрадісної жінки ми знайомі не так давно, але вона вже є переможницею багатьох творчих конкурсів. Кожен твір Ольги Михайлівни – це зворушлива історія з родзинкою, часточка її щирої та доброї душі.
Коли відповідний настрій для роботи був створений, учителі перейшли до практичного блоку семінару, який розпочався цікавим уроком з української мови у 4-А класі на тему: «Узагальнення знань і вмінь з теми «Іменник»», який провела учитель початкових класів Альона Вєртікова. Це була захоплююча подорож до країни Морфологія. Діти злагоджено працювали в групах. Спочатку пройшли стежиною теоретичних знань і потрапили в чарівне князівство Іменника. Потім їхній шлях пролягав за таким маршрутом: «Палац каліграфії», «Галявина знавців», «Будиночок пізнання», жвава фізкультхвилинка на «Озері здоров’я». Учні старанно працювали біля дошки і в зошитах, за допомогою LEGO будували башту за відповідністю слів, пояснювали фразеологізми за картинками та уважно аналізували інтелект-карту. На завершення впевнено продовжували незакінчене речення: «На уроці мені сподобалося…», чим додали яскравих фарб завдяки своїй дитячій безпосередності. На згадку про урок кожен учитель отримав від дітей сувенір у формі серця з привітною посмішкою.
Наступним гості відвідали показовий бінарний урок з української і зарубіжної літератури на тему: «Золоті фрески театру...» (Театр Давньої Греції та п’єса І.Карпенка-Карого «Сто тисяч»), який провели з учнями 8-Б класу учителі Ірина Нечай та Ольга Чабанова. Креативні педагоги запросили усіх присутніх на побачення до театру.
На початку вчителі поставили перед учнями таке проблемне питання: «Чи витисне сучасне кіно (телебачення) театр в майбутньому?». Відповідь діти мали дати в кінці уроку.
Протягом заняття на учнів чекали цікаві інтерактивні вправи і завдання. Вони пояснювали асоціативні картинки, переглядали відео, розповідали про свої міні-проєкти на різні теми, відповідали на запитання літературного диктанту, читали за ролями, відгадували героїв п’єси, виконуючи завдання-перевертні. Також говорили про багатство художньої мови твору та пояснювали термінологію: театр корифеїв, суфлер, ритор, афіша і т. ін. Дуже сподобалася присутнім презентація оригінальних власноруч створених афіш з родзинками до твору «Сто тисяч». Незабутнє враження на присутніх справила акторська гра учнів, які майстерно передали характери головних героїв, відтворивши на імпровізованій сцені з відповідними декораціями уривок із твору.
На завершення уроку присутнім запропонували дати відповідь на проблемне запитання оригінальним способом: кожен мав змогу покласти свої п’ять копійок на шальці терезів, зробивши вибір – бути чи ні театру в майбутньому. Виявилося, що сучасна молодь любить театр, а отже прагне до саморозвитку й обирає активне дозвілля.
У нагороду за активність учні отримали смачні цукерки-драже, які нагадували за зовнішнім виглядом камінці з берега моря, подібні до тих, що Демосфен вкладав до рота і при цьому читав напам'ять уривки з поем. Саме завдяки такій наполегливості він удосконалив свою ораторську техніку, ставши найкращим політичним красномовцем Давньої Греції. Своїм прикладом довів найважливіший принцип: оратором може стати практично кожний, якщо не пошкодує для цього часу і праці. Насичений, добре продуманий, цікавий урок збагатив учнів і гостей новими знаннями і враженнями.
Третій показовий урок з української мови у 7-Б класі на тему: «Написання не з дієприкметниками» провела Інна Зелінська. Учні мали можливість спробувати себе у ролі журналістів, адже уявно телекомпанія «1+1» запросила їх взяти участь у створенні справжньої телепрограми. Дітям потрібно було дати правильні відповіді на запитання, щоб пройти STOP-контроль та отримати перепустки. Далі на них уже чекав головний герой програми «Сніданок з Дієприкметником», який не тільки розповів про себе як особливу форму дієслова, але й підготував запитання для учнів у рубриці «Актуальне інтерв’ю». Також цікавими були й інші види робіт в експрес-зошиті: вправа «Я - дослідник», «Новини», «Реклама про мову», «Грудневі свята», «Коректор», «Антигерой» та «Фейсбук». Протягом уроку учні працювали з мемами за темою «Дієприкметник» – картками гумористичного характеру, які використовували для кращого запам’ятовування вивченого матеріалу.
Після позитивних вражень, які охопили кожного, запалившись безмежною творчістю від учителів, учасники семінару перейшли до роботи у теоретичному блоці під назвою «Методичний кейс», який розпочався виступом професора Херсонського державного університету Марії Пентилюк з кафедри мовознавства факультету української філології та журналістики. Марія Іванівна звернула увагу педагогів на важливість концепції когнітивної, комунікативної методики, компетентнісного та текстоцентричного підходу в навчальному процесі. Учителі були раді зустрічі з мудрим теоретиком і практиком, фундатором потужної в Україні школи вчених-методистів. Не одне покоління учителів вдячне цьому викладачу за вагомі знання, які отримали у студентські роки. А зараз педагоги ще більше захоплюються її життєвим оптимізмом, невпинною працьовитістю, широтою наукових зацікавлень, високим рівнем професіоналізму та дивовижною щирістю.
Після виступу професора своїм досвідом роботи поділилася з педагогами учитель української мови і літератури Голопристанської гімназії Алєся Щербина, яка розповіла про розвиток академічної і цифрової компетентностей на уроках української мови. З майстер-класу колеги дізналися про одну із сучасних цікавинок – онлайн-сервіс «Kahoot!», за допомогою якого можна створювати інтерактивні навчальні ігри: вікторини, обговорення, опитування. Присутні спробували інтерактивну гру практично і дійшли висновку, що такий вид навчання стимулює розвиток критичного мислення та сприяє такій важливій співпраці учителя й учнів на уроці .
Під час підбиття підсумків семінару, педагоги, які приїхали з Голопристанського району та ОТГ, висловили щирі слова подяки за можливість бути присутнім, за організацію та насиченість семінару-практикуму. Варто відзначити злагоджену роботу методиста методичного кабінету при відділі освіти молоді та спорту Світлани Мельничук і директора Спеціалізованої школи Наталії Негри, адже саме їх наполегливість, організаторські здібності і професіоналізм забезпечили проведення такого масштабного заходу, який був наповнений і емоціями, і досвідом, і безмежною кількістю доброти і світла, яке кожен учасник із вдячністю понесе далі, розвиваючись як людина і вдосконалюючись як учитель, адже запалює той, хто сам палає.

Алєся Щербина та Ірина Рубан, учителі української мови і літератури Голопристанської гімназії





Весь контент доступний за ліцензією Creative Commons Attribution 4.0 International license, якщо не зазначено інше.