Психологи Голої Пристані взяли участь у семінарі про запобігання булінгу

24.04.2019

Дитина в ситуації шкільного насилля. Запобігання булінгу в шкільному середовищі. Кібербулінг.

"Жорсткість і боязкість- одного поля ягоди". І Шевелев (російський письменник)
Байдужість- це найвища жорстокість". М.Уілсон (американський письменник)
"Якщо ти байдужий до страждать інших, ти не заслуговуєш називатися людиною."Сааді (персидський поет)
"Віддай людині крихітку себе.За це душа поповнюється світлом". Ліна Костенко

Інколи до психолога або вчителя звертаються батьки з питанням як допомогти їх дитині, яка страждає від жорстокої агресивної поведінки і недоброго ставлення однолітків. На сьогоднішній день надзвичайно гостро постає проблема агресивних проявів у міжособистісних стосунках учнівської молоді.
Останніми роками визнано поширення в освітній практиці такого явища, як шкільний булінг. Це соціальна проблема всього світу протягом останніх ста років, однак вона ще й досі не вивчена.

БУЛІНГ - (англ. bullying, від анг. «bully» — хуліган, забіяка, задирака, грубіян, насильник, «to bully» — задиратися, знущатися, змушувати погрозами, bully — залякувати, цькувати) — прояв агресії з подальшим залякуванням особистості і появою можливості її повного підпорядкування собі і своїм інтересам. Це повторювані, свідомі, навмисні та обдумані дії з наміром нашкодити, викликати страх шляхом погрози подальшою агресією.

КІБЕР-БУЛІНГ - це новітня форма агресії, що передбачає жорстокі дії з метою дошкулити, нашкодити, принизити людину з використанням інформаційно-комунікаційних засобів: мобільних телефонів, електронної пошти, соціальних мереж тощо.
Реальний буллінг - це ситуація в шкільному дворі, де старші чи сильніші діти тероризують молодших. Реальний буллінг, на відміну від кібер-, закінчується, коли дитина приходить із школи додому. Віртуальний терор Дитина в ситуації шкільного насилля. Запобігання булінгу в шкільному середовищі. Кібербулінг.
На відміну від реального цькування, для кібер-буллінгу не потрібно мати перевагу в силі чи соціальному статусі, достатньо мобільного телефону чи комп’ютеру, плюс бажання тероризувати.

Суть булінгу вбачають все-таки не в самій агресії або злості кривдника, а в презирстві, зневазі — сильному почутті відрази до покірливого, того, хто ніби не заслуговує на повагу. Це дозволяє кривдникам шкодити без почуття провини, співчуття чи емпатії. Кривдник надає собі привілеї домінантності, контролю, права виключення та ізоляції жертв. Також значну роль у процесі булінгу відіграють спостерігачі, яких за дослідженнями 88% від усіх дітей: частина з них долучається до кривдника, інша, аудиторія, підбурює його до подальшого знущання, і лише від 10 до 20% намагаються якось допомогти, коли над кимось знущаються. Потерпілий не здатен ефективно захищати себе, тому певною мірою беззахисний перед кривдником або їх групою. Кривдник не припиняє свої дії після того, коли йому так скажуть батьки чи вчителі, він наступного разу просто «не попадеться на гарячому».

Види булінгу можна об’єднати в групи: вербального, фізичного та емоційного (соціального) знущання, які часто поєднуються для більш сильного впливу. 70% знущання відбувається вербально: принизливі обзивання, дошкуляння, жорстока критика, плямування репутації, висміювання, агресивні зауваження, записки з погрозами застосування насилля, поширення неправдивих обвинувачень, ворожихчуток та пліток. Нажаль, кривдник часто залишається непоміченим та непокараним, однак образи не залишаються безслідними для «об’єкта» приниження.
Фізичне насильство найбільш помітне, однак складає менше третини випадків булінгу (штовхання, підніжки, зачіпання, бійки, ляпаси, пошкодження та знищення одягу та особистих речей жертви, а також погляди, жести, образливі рухи тіла та міміки обличчя).
Найскладніше зовні помітити емоційне (соціальне) знущання — систематичне приниження почуття гідності потерпілого шляхом ігнорування, ізоляції, уникання, виключення.

Жертви можуть і не знати про чутки, що про них ходять, однак страждати від їх наслідків. Ці методи частіше використовуються дівчатами для навмисного відчуження жертви або руйнування дружніх стосунків. Маніпуляції, залякування, шантаж — це та зброя, яку застосовують до жертви з метою її соціального виключення.

23 квітня 2019 року методичним кабінетом (завідувач Шевцова Т.Ф.) було проведено методичне об’єднання практичних психологів міста по темі «Булінг як психолого-педагогічна проблема та шляхи її вирішення» на базі Голопристанської спеціалізованої школи. На заході були присутні психологи загальноосвітніх та дошкільних навчальних закладів міста Гола Пристань.У межах заходу практичний психолог Колесніченко Н.В. ознайомила колег із теоретичними засадами соціально-економічних викликів і проблем в дитячому середовищі, а саме булінг у школі: причини, наслідки, допомога. Наталія Вікторівна поділилась досвідом роботи з питання. «Протидія булінгу». Цікавим та повчальним був практикум «Аналіз ситуацій». Гості заходу змогли проявити себе та закріпити набуті знання під час створення інформаційного постера «Шкільний булінг» та пам’ятки «Як зупинити насильство». 
Завершився семінар майстер-класом з арт-терапії, на якому практичні психологи відпочили, розкрили творчий потенціал, виразили свої почуття та виготовили цікаві «Смайли».

Тема семінару спонукала до роздумів практичних психологів міста з даного питання. Усі отримані знання знайдуть своє конструктивне русло!

Підсумовуючі захід психологів Шевцова Т.Ф. підкреслила: «Робота психолога вимагає не тільки точних знань, але і спокою власної душі, вміння зрозуміти іншу людину, не ламаючи її, допомогти їй змінити своє життя. Тому в ваше професійне свято, в День психолога я хочу побажати вам спокою, терпіння і наснаги, нехай робота приносить вам не тільки зростання досвіду, але й задоволення! Нехай завжди будуть сили, мудрість і знання. Нехай Всесвіт привітно всміхнеться і подарує стільки любові, щоб її вистачило на кожного впертого і ледачого клієнта!» та подарувала вітальні листівки.

Практичний психолог ДНЗ №3 «Берегиня» М.М.Чепок

 

 




Весь контент доступний за ліцензією Creative Commons Attribution 4.0 International license, якщо не зазначено інше.